
Exproprierea pentru cauză de utilitate publică este un instrument esențial pentru dezvoltarea infrastructurii, însă, în practică, statul subevaluează imobilele expropriate, profitând de prevederile legale. Deși despăgubirea trebuie să fie ”dreaptă și prealabilă”, așa cum prevede Constituția României, realitatea arată că în prima fază administrativă, cuantumul acordat este, de cele mai multe ori, inferior valorii de piață, forțând proprietarii să apeleze la instanța de judecată pentru a obține o sumă corectă.
1. Cum se stabilește despăgubirea inițială?
Potrivit legii, valoarea despăgubirilor este stabilită pe baza grilelor notariale, care nu reflectă întotdeauna prețul real al pieței, mai ales în cazul terenurilor aflate în zone de expansiune imobiliară. Grilele notariale sunt tabele de valori orientative stabilite anual de camerele notarilor publici, folosite pentru calculul impozitelor și taxelor aferente tranzacțiilor imobiliare, dar care nu reflectă întotdeauna prețul real al pieței.
Astfel, cadrul legal actual oferă expropriatorului – cel mai adesea, Statul Român – posibilitatea de a subevalua imobilele expropriate, bazându-se pe grile notariale care nu reflectă întotdeauna realitatea pieței.
În lipsa unei obligații de a raporta despăgubirea la valoarea de piață încă din faza administrativă, statul poate oferi sume considerabil mai mici decât prețul real al proprietății (uneori chiar de sute de ori sub valoarea de piață), proprietarii (sau chiar titularii unor alte drepturi asupra imobilelor) fiind astfel puși în fața unei oferte prestabilite, cu opțiunea fie de a accepta, fie de a-și apăra drepturile în instanță.
2. Cum obțineți despăgubiri corecte?
Faza judiciară este esențială pentru obținerea unei despăgubiri corecte. Legea prevede că instanța trebuie să țină cont de prețul cu care se vând imobile similare în aceeași unitate administrativ-teritorială. Această recalculare are loc pe baza unui raport de expertiză realizat de o comisie de experți tehnici evaluatori.
Este important de avut în vedere, de asemenea, că legea permite nu doar compensarea valorii imobilului, ci și despăgubiri pentru alte prejudicii, precum scăderea valorii proprietății rămase (spre exemplu, dacă exproprierea face ca terenul rămas să devină inutilizabil sau mai puțin valorous), pierderi financiare cauzate de expropriere (dacă proprietarul avea planuri de dezvoltare pentru terenul expropriate), dobânda legală pentru întârzierea plății ș.a.
Așadar, deși expropriatorul are tendința de a subevalua inițial despăgubirile pentru exproprieri, legea oferă proprietarilor posibilitatea de a obține o reevaluare corectă în instanță. Diferențele între despăgubirea administrativă și cea judiciară pot fi semnificative, iar cei care contestă hotărârile inițiale pot obține sume mult mai mari, inclusiv daune pentru prejudicii colaterale.
Dacă vă aflați într-o astfel de situație, este important să nu rămâneți în pasivitate, ci să contestați despăgubirea primită, solicitând în instanță o reevaluare corectă a proprietății conform valorii reale de piață.
Într-o astfel de situație, succesul obținerii unei despăgubiri corecte depinde de o abordare bine fundamentată și de expertiza celor familiarizați cu acest tip de proceduri. De aceea, este esențial să apelați la sprijinul unor specialiști care cunosc în detaliu mecanismele legale și pot susține eficient drepturile dumneavoastră.
Comments